O nás

Fresh-in | www.freshin.cz

Jak si vybrat zdravou instantní kaši?

10. 11. 2017

O instantních kaších koluje na internetu i offline spoustu polopravd, mýtů a nesmyslů. V tomto článku se dozvíte, co je při výběru opravdu podstatné a na co se zaměřit při čtení složení. Já si totiž téma do hloubky nastudovala, hodně se ptala odborníků na zdravou výživu a objasnila si protichůdné informace.

Proč vlastně kupujeme instantní kaše?

Chceme jíst zdravěji, šetřit svůj čas, dobře se najíst a mít hned po ránu ze sebe dobrý pocit… Málo kdo má ráno dost času se vařit s jáhlovou kaší (25–30 min) nebo čekat 30 min na pohanku. Instantních kaší je na trhu široká škála, od těch dochucených po samotné základy. Vybírat můžeme například od těchto výrobců: Nominal, Semix, Mixit, JAPŮ – Chytré kaše, Country life, Dr. Oetker, Bonavita, Damodara, Emco, GreenApotheke, LeGracie, Natural Jihlava…

Na co při výběru kaše dbát?

1. Cereální základ

Pokud chcete nejen rychlou, ale i zdraví prospěšnou snídani, tak hledejte takové složení, které je z co nejméně průmyslově zpracovaných surovin. Co je tím myšleno? Určitě znáte extrudované kaše – jsou to hlavně: rýžové, amarantové, jáhlové, pohankové, špaldové a kukuřičné, tedy z těch obilovin, které se musí běžně celkem dlouze vařit. Extruze je velice „násilný“ proces, kdy zrno „bouchne“ za vysokého tlaku a teploty a dále se mele na nám známou jemnou krupičku, kterou stačí zalít horkou vodou. Tvrzení výrobců těchto kaší, že obilovina si ponechává své nutriční hodnoty a je dobře stravitelná, jsou mylná: Odborníci na zdravou výživu potvrzují opak a zařazují extrudované výrobky do skupiny „občas je jíst neublíží, ale pravidelná konzumace není prospěšná.“

Vybírejme si tedy takové instantní kaše, které obsahují vločky (napařené rozválcované zrno, méně „násilný“ proces). Z běžně dostupných vloček máme stále na výběr ovesné, špaldové, žitné, ječné, jáhlové a pohankové. Z těchto vloček jsou „nejrychlejší“ právě vločky ovesné a pohankové, které jsou po zalití horkou vodou během pár minut pěkně měkké, ostatní je dobré na minutku, dvě povařit anebo si počkat po zalití horkou vodou trochu déle (7–10 minut).

V některých kaších bývá i kukuřičný nebo bramborový škrob, dále pak i mouka. Tyto přísady slouží k větší „kašovitosti“. Osobně se vyhýbám kaším s přidaným škrobem, přijde mi to jako zbytečná a levná surovina. Celozrnné mouky nejsou v kaších nijak na závadu. Naopak, kombinace více druhů obilovin je vhodná (obiloviny obsahují různé druhy aminokyselin, ze kterých si naše tělo poskládá bílkoviny). Shrnutí – raději kaše z vloček než extrudované.

2. Ovoce v kaších

Na začátku je důležité si uvědomit, co od kaše s ovocem očekáváte a kolik ovoce v ní vlastně chcete. Podle toho se dá totiž také vybírat z opravdu velice rozdílné nabídky na trhu. Většina kaší obsahuje opravdu malé množstvím ovoce 2–6,3 %, kterou výrobci kompenzují notnou dávkou cukru. Kdo hledá kaše bez přidaného cukru a za to s pořádnou dávkou ovoce (28%), tak ocení Chytré kaše od JAPŮ. Ty potěší jak vaše chuťové buňky, tak vaše zdraví.

Kromě obsahu ovoce je důležitá i forma. Tedy to, zda je ovoce proslazované, proolejované, sířené a smícháno s rýžovou moukou. Doslazení ovoce zvýrazňuje chuť (pokud tomu nepomohou ještě aromata), pomáhá s konzervací a zlevňuje surovinu, protože cukr je levnější než ovoce, to samé platí i pro přidávání oleje. Olej pomáhá s konzervací a měkkostí ovoce, ale také takové ovoce výrobci pěkně zlevňuje. Síření ovoce se dělá hlavně pro uchování původní barvy, což nám v kaši může být jedno. Vzhledem k potřebnému omezování potravinářské chemie v našem jídelníčku bychom se měli vyhýbat barevnému sířenému ovoci a hledat jeho hnědé nesířené kolegy. Chytré kaše od JAPŮ zaručují výběr neproslazovaného, nesířeného a nearomatizova­ného ovoce.

3. Semínka a oříšky

Baví vás, jak pěkně křupou? Tak je nezapomeňte pořádně žvýkat. Semínka mají tvrdý obal, se kterým si naše trávení neporadí, pouze rozkousaná semínka pro nás mají ten správný efekt a jsou stravitelná. Chytré kaše od JAPŮ obsahují kolem 10–19 % semínek a oříšků, pořádné kousání je tedy opravdu důležité. U semínek a oříšků se můžeme setkat s jejich žluknutím, to poznáme podle výrazně nahořklé chuti a někdy i pálení na jazyku. Další problém u semínek můžou být plísně, které bohužel neodhalí ani výrobce bez důkladného laboratorního testu. Chytré kaše od JAPŮ obsahují semínka a oříšky od dodavatelů s kvalitním nikoliv nejlevnějším sortimentem.

4. Ochucení – slazení, aromata, syrovátka, sušené mléko/jogurt

Tam kde není ovoce, je přidaný cukr v různé formě. Pokud se chceme bavit o zdravém životní stylu, tak bychom se cukru a glukózo-fruktózovému sirupu měli vyhýbat. Příjem cukru je prostě nejlepší přímo z ovoce, které navíc dodává vitamíny a minerály. Jsou i jiné chutě než jen sladká, tvořit chutě jídel nám už od pradávna pomáhá různé koření a bylinky. Jedli jste už někdy kaši s badyánem, levandulí nebo třeba s kari koření? I takové příchutě nabízejí Chytré kaše od JAPŮ.

Tam, kde nejsou opravdové složky, jsou aromata. Hledáte-li reálné chutě reálných surovin, vyhněte se kaším s aromaty – ať už jsou přírodní nebo ne, je to prostě klam. Sušené mléčné produkty nejsou v kaších nijak potřeba a je lepší se vyhnout takto průmyslově zpracovaným surovinám. Rozhodně nemají nijak blahodárný efekt na naše zdraví.

5. Obal

Jíte kaše pravidelně? Pokud je jíte minimálně a je to spíš taková „záchrana“ když jste moc brzo nebo déle v práci, tak vám určitě vyhovují jednoporcová balení. Pokud je ale jíte často 3–5 týdně, tak vám mnohem více přijdou vhod větší balení v jednom sáčku. Ty pak kromě naší peněženky šetří hlavně přírodu.

Obal by měl být z co nejméně druhů materiálů a neměl by být nadměrný vůči svému obsahu a ideálně opakovatelně uzavíratelný a vhodný pro další použití v domácnosti.

Závěrem

Instantní kaše nemají být jen prázdné kalorie z extrudovaných obilovin a cukru, ale výživné a chutné povzbuzení do nového dne z opravdových surovin. Čtěte složení a nejděte jen po sladké chuti, hledejte pestrost a srozumitelné složení. To vše v praktickém obalu, který není nadměrný vůči obsahu.






publikováno: 10. 11. 2017, v rubrice Gastronomie
Štítky: co nás zajímá, péče o tělo, zdraví

Nejčtenější články v rubrice Gastronomie:

Další články v rubrice Gastronomie:

Anketa

Jak se staráte o svoje vlasy během teplých a slunečných dnů?

Nestarám (35.46%)
Používám speciální přípravky (20.7%)
Chodím častěji ke kadeřnici (20.51%)
Dělám si domácí masky (23.32%)
více anket »

Dobré tipy

Kuchyňské potřeby
Praktická vykrajovátka, formičky, ale i další kuchyňské pomocníky pořídíte výhodně od Tescomy.

Zajímavé odkazy

váš spolehlivý autobazar

www.autoesa.cz

 

bezplatné tipy na úsporu elektřiny

www.setri.sk

 

Náš tip

Dobré tipy

Designed by Lukáš Svoboda, coded by Karel Koliš