O nás

Fresh-in | www.freshin.cz

Jak si vybrat zdravou instantní kaši?

10. 11. 2017

O instantních kaších koluje na internetu i offline spoustu polopravd, mýtů a nesmyslů. V tomto článku se dozvíte, co je při výběru opravdu podstatné a na co se zaměřit při čtení složení. Já si totiž téma do hloubky nastudovala, hodně se ptala odborníků na zdravou výživu a objasnila si protichůdné informace.

Proč vlastně kupujeme instantní kaše?

Chceme jíst zdravěji, šetřit svůj čas, dobře se najíst a mít hned po ránu ze sebe dobrý pocit… Málo kdo má ráno dost času se vařit s jáhlovou kaší (25–30 min) nebo čekat 30 min na pohanku. Instantních kaší je na trhu široká škála, od těch dochucených po samotné základy. Vybírat můžeme například od těchto výrobců: Nominal, Semix, Mixit, JAPŮ – Chytré kaše, Country life, Dr. Oetker, Bonavita, Damodara, Emco, GreenApotheke, LeGracie, Natural Jihlava…

Na co při výběru kaše dbát?

1. Cereální základ

Pokud chcete nejen rychlou, ale i zdraví prospěšnou snídani, tak hledejte takové složení, které je z co nejméně průmyslově zpracovaných surovin. Co je tím myšleno? Určitě znáte extrudované kaše – jsou to hlavně: rýžové, amarantové, jáhlové, pohankové, špaldové a kukuřičné, tedy z těch obilovin, které se musí běžně celkem dlouze vařit. Extruze je velice „násilný“ proces, kdy zrno „bouchne“ za vysokého tlaku a teploty a dále se mele na nám známou jemnou krupičku, kterou stačí zalít horkou vodou. Tvrzení výrobců těchto kaší, že obilovina si ponechává své nutriční hodnoty a je dobře stravitelná, jsou mylná: Odborníci na zdravou výživu potvrzují opak a zařazují extrudované výrobky do skupiny „občas je jíst neublíží, ale pravidelná konzumace není prospěšná.“

Vybírejme si tedy takové instantní kaše, které obsahují vločky (napařené rozválcované zrno, méně „násilný“ proces). Z běžně dostupných vloček máme stále na výběr ovesné, špaldové, žitné, ječné, jáhlové a pohankové. Z těchto vloček jsou „nejrychlejší“ právě vločky ovesné a pohankové, které jsou po zalití horkou vodou během pár minut pěkně měkké, ostatní je dobré na minutku, dvě povařit anebo si počkat po zalití horkou vodou trochu déle (7–10 minut).

V některých kaších bývá i kukuřičný nebo bramborový škrob, dále pak i mouka. Tyto přísady slouží k větší „kašovitosti“. Osobně se vyhýbám kaším s přidaným škrobem, přijde mi to jako zbytečná a levná surovina. Celozrnné mouky nejsou v kaších nijak na závadu. Naopak, kombinace více druhů obilovin je vhodná (obiloviny obsahují různé druhy aminokyselin, ze kterých si naše tělo poskládá bílkoviny). Shrnutí – raději kaše z vloček než extrudované.

2. Ovoce v kaších

Na začátku je důležité si uvědomit, co od kaše s ovocem očekáváte a kolik ovoce v ní vlastně chcete. Podle toho se dá totiž také vybírat z opravdu velice rozdílné nabídky na trhu. Většina kaší obsahuje opravdu malé množstvím ovoce 2–6,3 %, kterou výrobci kompenzují notnou dávkou cukru. Kdo hledá kaše bez přidaného cukru a za to s pořádnou dávkou ovoce (28%), tak ocení Chytré kaše od JAPŮ. Ty potěší jak vaše chuťové buňky, tak vaše zdraví.

Kromě obsahu ovoce je důležitá i forma. Tedy to, zda je ovoce proslazované, proolejované, sířené a smícháno s rýžovou moukou. Doslazení ovoce zvýrazňuje chuť (pokud tomu nepomohou ještě aromata), pomáhá s konzervací a zlevňuje surovinu, protože cukr je levnější než ovoce, to samé platí i pro přidávání oleje. Olej pomáhá s konzervací a měkkostí ovoce, ale také takové ovoce výrobci pěkně zlevňuje. Síření ovoce se dělá hlavně pro uchování původní barvy, což nám v kaši může být jedno. Vzhledem k potřebnému omezování potravinářské chemie v našem jídelníčku bychom se měli vyhýbat barevnému sířenému ovoci a hledat jeho hnědé nesířené kolegy. Chytré kaše od JAPŮ zaručují výběr neproslazovaného, nesířeného a nearomatizova­ného ovoce.

3. Semínka a oříšky

Baví vás, jak pěkně křupou? Tak je nezapomeňte pořádně žvýkat. Semínka mají tvrdý obal, se kterým si naše trávení neporadí, pouze rozkousaná semínka pro nás mají ten správný efekt a jsou stravitelná. Chytré kaše od JAPŮ obsahují kolem 10–19 % semínek a oříšků, pořádné kousání je tedy opravdu důležité. U semínek a oříšků se můžeme setkat s jejich žluknutím, to poznáme podle výrazně nahořklé chuti a někdy i pálení na jazyku. Další problém u semínek můžou být plísně, které bohužel neodhalí ani výrobce bez důkladného laboratorního testu. Chytré kaše od JAPŮ obsahují semínka a oříšky od dodavatelů s kvalitním nikoliv nejlevnějším sortimentem.

4. Ochucení – slazení, aromata, syrovátka, sušené mléko/jogurt

Tam kde není ovoce, je přidaný cukr v různé formě. Pokud se chceme bavit o zdravém životní stylu, tak bychom se cukru a glukózo-fruktózovému sirupu měli vyhýbat. Příjem cukru je prostě nejlepší přímo z ovoce, které navíc dodává vitamíny a minerály. Jsou i jiné chutě než jen sladká, tvořit chutě jídel nám už od pradávna pomáhá různé koření a bylinky. Jedli jste už někdy kaši s badyánem, levandulí nebo třeba s kari koření? I takové příchutě nabízejí Chytré kaše od JAPŮ.

Tam, kde nejsou opravdové složky, jsou aromata. Hledáte-li reálné chutě reálných surovin, vyhněte se kaším s aromaty – ať už jsou přírodní nebo ne, je to prostě klam. Sušené mléčné produkty nejsou v kaších nijak potřeba a je lepší se vyhnout takto průmyslově zpracovaným surovinám. Rozhodně nemají nijak blahodárný efekt na naše zdraví.

5. Obal

Jíte kaše pravidelně? Pokud je jíte minimálně a je to spíš taková „záchrana“ když jste moc brzo nebo déle v práci, tak vám určitě vyhovují jednoporcová balení. Pokud je ale jíte často 3–5 týdně, tak vám mnohem více přijdou vhod větší balení v jednom sáčku. Ty pak kromě naší peněženky šetří hlavně přírodu.

Obal by měl být z co nejméně druhů materiálů a neměl by být nadměrný vůči svému obsahu a ideálně opakovatelně uzavíratelný a vhodný pro další použití v domácnosti.

Závěrem

Instantní kaše nemají být jen prázdné kalorie z extrudovaných obilovin a cukru, ale výživné a chutné povzbuzení do nového dne z opravdových surovin. Čtěte složení a nejděte jen po sladké chuti, hledejte pestrost a srozumitelné složení. To vše v praktickém obalu, který není nadměrný vůči obsahu.






publikováno: 10. 11. 2017, v rubrice Gastronomie
Štítky: co nás zajímá, péče o tělo, zdraví

Nejčtenější články v rubrice Gastronomie:

Další články v rubrice Gastronomie:

Anketa

Jak se staráte o svoje vlasy během teplých a slunečných dnů?

Nestarám (37.07%)
Používám speciální přípravky (21.01%)
Chodím častěji ke kadeřnici (20.37%)
Dělám si domácí masky (21.56%)
více anket »

Dobré tipy

Zajímavé odkazy

váš spolehlivý autobazar

www.autoesa.cz

 

bezplatné tipy na úsporu elektřiny

www.setri.sk

 

Náš tip

Dobré tipy

Designed by Lukáš Svoboda, coded by Karel Koliš