O nás

Fresh-in | www.freshin.cz

Doplňky výživy ve stravovacím režimu v 21. století

29. 9. 2017

Použití výživových doplňků je mnohdy u vrcholových sportovců podmínkou, aby jejich strava obsahovala potřebné množství složek potravin pro optimální regeneraci, zachování nebo nárůst síly, hmotnosti, apod.

V současné době je často vnímáno použití výživových doplňků u nesportujících, rekreačních a hobby sportovců jako jednoduchá alternativa k dietní změně a pro většinu z nás jsou výživové doplňky mnohem přístupnější formou úpravy našeho stravování, než zdlouhavé hledání odborného poradenství a zahrnují mnohem méně úsilí, než změna stravovacích návyků. I přes dobrou publicitu doporučení výživových doplňků musíme být opatrní při jejich užívání. Stále častěji jsou hlášeny u sportujících, ale i u nesportujících, příjmy vitamínů a minerálů až osm krát vyšší na den, než je doporučováno odborníky s odbornými znalostmi. Doplňky výživy tedy slouží pro doplnění látek, u kterých předpokládáme jejich určitý nedostatek v organismu, v žádném případě to ovšem neznamená, že bychom dostatek chybějících látek měli zajistit nadměrným užíváním.

Výživové doplňky si nejprve prověřte

Pokud chceme výživové doplňky zařadit do našeho jídelníčku, měli bychom být dobře informováni o jejich možných vedlejších účincích, abychom mohli učinit informované rozhodnutí, zda doplněk výživy do jídelníčku zařadit nebo ne. Informovat se můžeme u kvalifikovaných výživových specialistů s odbornými znalostmi nebo u lékaře s odbornými znalostmi o konkrétním doplňku výživy, který chceme do jídelníčku zařadit. Při hodnocení bezpečnosti a vhodnosti použití doplňku výživy vědci doporučují informovat se, zda nebyly hlášeny ve vědecké či lékařské literatuře nebo od výživového specialisty o tomto doplňku nějaké nežádoucí účinky.

Potravinové doplňky mohou obsahovat sacharidy a bílkoviny, tuky, minerální látky, vitamíny, bylinky, enzymy, metabolické meziprodukty (např. aminokyseliny), různé rostliny nebo potravinové extrakty. Pohodlnou alternativou v jídelníčku jsou stále častěji energetické tyčinky nebo instantní jídla z prášku navrženy tak, aby poskytovaly pohodlný způsob uspokojení kalorické potřeby organismu.

Konzumace výživových doplňků je tedy pohodlnou, rychlou a stále více využívanou alternativou našeho stravování. Zda je to správná či nesprávná volba, to je rozhodnutí na každém z nás. Někteří dají přednost pohodlí nebo změní svůj náhled na stravování, jiní obojí účelně propojí. Všechny varianty jsou v současnosti možným řešením.

Srovnání běžně dostupných potravin s výživovými doplňky

Proteinový nápoj x vaječný bílek

Proteinové nápoje na našem trhu obsahují cca 80 a více procent bílkovin (nejčastěji koncentráty nebo izoláty syrovátkových, mléčných, sójových bílkovin). Vhodnou alternativou jsou vaječné bílky. Bílkoviny bílku jsou plnohodnotné pro obsah esenciálních aminokyselin. Jejich stravitelnost u člověka je 96–98 %. Skladba a obsah nepostradatelných aminokyselin ve vaječném bílku je bohatší než v mase a mléce.

Sacharidový nápoj (gainery) x rýžovo-banánové smothie

Sacharidové nápoje obsahují množství sacharidů v rozmezí 50–70 procent, s menším množstvím bílkovin. Vhodnou alternativou je smothie z rýžového mléka, banánu a mandlového másla. Rýže a banán obsahuje velké množství sacharidů, lžíce mandlového másla pak dodá vhodné tuky a menší množství bílkovin.

Stimulanty, energizéry a spalovače x espresso se skořicí, nebo chilli (cayenský pepř)

Stimulanty, energizéry a spalovače většinou obsahují stimulující a metabolismus „zrychlující“ látky jako kofein, taurin, guarana, l-carnitin apod. Podobné účinky má espresso obsahující kofein v kombinaci se skořicí, která příznivě působí na glykémii. Chilli obsahuje kapsaicin, který „zrychluje“ metabolismus.

Rozpustná a nerozpustná vláknina v prášku x luštniny, zelenina, ovoce

Vlákninu do svého organismu můžeme dodávat v podobě hydrolyzovaného instantního prášku nebo v podobě dostatečného příjmu luštěnin, zeleniny a ovoce. Ovoce a zelenina navíc obsahují, ovocný cukr, vitaminy, minerální látky a relativně velké množství vody. Luštěniny obsahují kromě rozpustné a nerozpustné vlákniny velké množství bílkovin.






publikováno: 29. 9. 2017, v rubrice Gastronomie
Štítky: dieta, jak zhubnout?, nápoje a potraviny, zdraví

Nejčtenější články v rubrice Gastronomie:

Další články v rubrice Gastronomie:

Anketa

Jak se staráte o svoje vlasy během teplých a slunečných dnů?

Nestarám (36.33%)
Používám speciální přípravky (20.81%)
Chodím častěji ke kadeřnici (20.5%)
Dělám si domácí masky (22.37%)
více anket »

Dobré tipy

Kuchyňské potřeby
Praktická vykrajovátka, formičky, ale i další kuchyňské pomocníky pořídíte výhodně od Tescomy.

Zajímavé odkazy

váš spolehlivý autobazar

www.autoesa.cz

 

bezplatné tipy na úsporu elektřiny

www.setri.sk

 

Náš tip

Dobré tipy

Designed by Lukáš Svoboda, coded by Karel Koliš